« 第461話 クマ出没 | Main | 第463話 ゴーギャンとフィリピンフリーク »

July 29, 2012

第462話 登山者百態

 先週比較的近くにある白峰三山をテント担いで縦走。何しろ平日に動ける身なので、混み合う週末にかからないよう、しかも天気が落ち着くのを見計らって家を出た。

 奈良田から広河原へ向かう登山者用バスも15人程度と少なく、やはりこの時期の山は平日に限る。天気も上々。

 さすがに広河原に来ると、大勢の登山者に囲まれるが、週末はこんなものじゃすまないだろう。

 大樺沢に沿って登り始めてしばらくすると、ある団体登山者と抜きつ抜かれつのようなペースになった。荷物の重量の差もあって、彼らの方が歩きは速いので、自分が前にいるときは道を譲ってやった。ところが、彼らは会釈もなきゃ有難うもない。(なんと礼儀知らずな連中だ)と思っていたら、彼らの話し声から韓国からのツアー登山とわかった。

 彼らは思い思いの自分のペースで歩くので、次第に隊列が長くなる。先頭の人はガンガン飛ばし、10分くらい歩くと休んで後ろを待つ。後ろの人が先頭に追いつくと、休んでいた連中は「休憩終了!」で歩き出す。だから、後ろを歩く人は休憩ゼロである。山登りの基本はグループ登山なら体力の弱い人に合わせるのが常識だが、彼らの感性からは、他人のことはお構いなしなのだろう。彼らは15人くらいのグループだったが、終いには完全に2つのグループに分かれてしまっていた。

 大樺沢の雪渓を登ると、傾斜はさらにきつくなる。ここでは高年者の団体をやり過ごした。見ると高齢の女性が「足が痛くてもう歩けない」と言ってへたり込んでいる。おいおい、目的地までの半分も来てないぞ。しかも胸突き八丁はまだこれからだ。

 高齢者の登山中の事故が多いのも頷ける。南アルプス登山を高尾山の延長のつもりで来ているのだ。テレビのニュースで富士登山の様子を報じていたが、このときの登山者の雰囲気も山を舐めてるんじゃないか、と思わせるものだった。

 テント場では嫌な奴の隣になってしまった。話しかけてくるのは構わないのだが、聞きもしないのに、どこの岩場がどうだったとか、マイナス20度の雪の上のテントはどうだったとか。要は自慢話を聞いて欲しいのだ。さらに夜は彼のラジオの音が気になって寝付けず、いい加減に腹もたつ。「おい、迷惑かけてるのがわからんか!マナーを守れないなら山になんか来るんじゃない!」どやしつけたら、びっくりした顔をしていた。Photo

 天気もよく、山はとてもよかったが、登山者もいろいろ、になってきた。

|

« 第461話 クマ出没 | Main | 第463話 ゴーギャンとフィリピンフリーク »

Comments

最近、山には全く登っておりませんが、マナーのない登山者には本当に腹が立つ!というそのお気持ち、よく分かります。
こちらとて好きで挨拶をしている訳ではなく、お互い気持ち良く登るために挨拶しているのに、平気で無視するヤカラとかいますからね。そういうヤツらに出会うと、せっかくの登山も台無しになります。

Posted by: 旧エゾシカ | August 07, 2012 at 06:46 PM

登り優先の登山道でも、押しのけるように下ってくる連中もいます。

Posted by: 富嶽庵 | August 08, 2012 at 06:18 AM

whoah this weblog is great i really like studying your articles. Keep up the good work! You know, a lot of persons are looking round for this info, you can help them greatly.

Posted by: best dating sites | January 13, 2015 at 01:44 AM

Hi there, yes this piece of writing is genuinely nice and I have learned lot of things from it about blogging. thanks. blogesaurus.com quest bars

Posted by: cheap quest protein bars australia | January 23, 2015 at 08:36 PM

Hi there outstanding website! Does running a blog similar to this require a lot of work? I've very little understanding of computer programming however I was hoping to start my own blog in the near future. Anyhow, if you have any recommendations or tips for new blog owners please share. I understand this is off subject nevertheless I just needed to ask. Kudos!

Posted by: best dating sites | January 25, 2015 at 12:05 PM

Good day! I know this is somewhat off topic but I was wondering which blog platform are you using for this site? I'm getting sick and tired of Wordpress because I've had problems with hackers and I'm looking at options for another platform. I would be awesome if you could point me in the direction of a good platform.

Posted by: rostro de mujeres hermosas | January 29, 2015 at 09:30 AM

Woah! I'm really enjoying the template/theme of this blog. It's simple, yet effective. A lot of times it's very difficult to get that "perfect balance" between user friendliness and appearance. I must say you've done a amazing job with this. Additionally, the blog loads super fast for me on Firefox. Excellent Blog!

Posted by: foto de chicas | January 30, 2015 at 09:20 AM

Post a comment



(Not displayed with comment.)




TrackBack

TrackBack URL for this entry:
http://app.cocolog-nifty.com/t/trackback/91498/55305833

Listed below are links to weblogs that reference 第462話 登山者百態:

« 第461話 クマ出没 | Main | 第463話 ゴーギャンとフィリピンフリーク »